MENU

06 - 53 63 35 43

Nieuws

  • Je bent hier
  • Home
  • nieuws
  • Gevaarherkenning tips voor het theorie-examen.

Gevaarherkenning tips voor het theorie-examen.

  • 12
  • 10
  • 2016

Wat is gevaarherkenning?

Het onderdeel gevaarherkenning maakt sinds 2009 deel uit van het auto theorie-examen bij het CBR.Het CBR toetst dit onderdeel in het auto theorie-examen om te kijken of je mogelijke gevaarlijke verkeerssituaties vroegtijdig kunt opmerken,herkennen en voorspellen, om zo te kijken of je in staat bent om juist te handelen om het gevaar af te wenden.
Er is sprake van een gevaarlijke verkeerssituatie als er een grote kans is dat er een ongeval gebeurt als het gedrag niet wordt aangepast.Het is erg belangrijk dat je het gevaar op tijd leert herkennen,zowel binnen als buiten de auto.

Wanneer kies je voor remmen,gas loslaten of niets doen?

☆ Remmen

Kies voor remmen als je acuut gevaar opmerkt,er zal iets gebeuren als je niet afremt.Is er sprake van een verkeerssituatie waarbij je relatief hard rijdt dan rem je bij een verkeerssituatie :

> Waarbij zwakke of instabiele verkeersdeelnemers deelnemen.
> Bij tegenliggers op smalle wegen.
> Met opstakels op de rijbaan.
> Bij het inhalen en tegelijk passeren van tegenliggers.
> In drukke gebieden (bv. rondom scholen).
> Vooraf aan een scherpe bocht.
> Bij het ontstaan van een file.
> Bij grote snelheidsverschillen.

☆ Gas loslaten

Kies voor gas loslaten als er iets zou kunnen gebeuren.
Dit is het geval bij de volgende verkeerssituaties:

> Als je de verkeerssituatie niet vertrouwt.
> Als je de verkeerssituatie niet goed kunt overzien.
> Als er geen direct gevaar is.
> Als de snelheid aangepast is.

☆ Niets Doen

Kies voor niets doen als je geen acuut gevaar opmerkt en je geen situatie opmerkt waarbij er iets zou kunnen gebeuren.
Dit is het geval bij de volgende verkeerssituaties:

> Als je de situatie goed kunt overzien.
> Als er geen direct gevaar is.
> Als er voldoende ruimte is om je handelingen uit te voeren.
> Als er een vluchtmogelijkheid is.
> Als er weinig snelheidsverschil is.

Silvia Rhijnvis

Goed dat je op dit element in het theorie-examen attent maakt. Mijn dochter moet binnenkort afrijden en ik geeft dit aan haar door. Ook heb ik haar uit eigen ervaring op het hart gedrukt dat je niet te lichtvaardig over het theorie-examen mag denken. Het is blokken, blokken, blokken,

Marie

Bedankt voor het noemen van de verkeerssituaties waarbij ik extra rekening moet houden. Volgende weer heb ik mijn examen en ben mij nu aan het voorbereiden. Dit onderdeel zal ik in ieder geval goed doornemen.

Isabel

Gevaarherkenning was niet mijn tantes sterkste punt. Met een doodserieus gezicht zat ze te vertellen over haar rijles. De instructeur zei tegen haar: “Mevrouw u moet vaart minderen, want de auto voor u remt.” En toen zei mijn tante: “Waar ziet u dat aan?” Ze heeft potentiële ongevallen kunnen vermijden door verder af te zien van rijles.

Ferdinand Schneider

Mijn zoon vindt het onderdeel gevaarherkenning erg lastig. Daarom oefent hij hier hard op, want hij heeft volgende week zijn theorie-examen. Deze lijst maakt het goed duidelijk wanneer je moet remmen, gas moet loslaten of mag doorrijden.

Reageer op Isabel Annuleer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*